vrijdag 11 september 2015

Pitch

Kent u het spelletje 'Simon Says'? In een groepje kinderen zegt 1 kind wat de andere kinderen moeten doen. Simpele dingen meestal, zoals 'spring op de muur', 'gooi de bal naar de overkant', 'doe een koprol'. Wij hebben onze eigen Simon. Hij heet Sinek. U kent hem misschien wel. Simon Sinek heeft onderzocht waarom Apple met zijn boodschap inspireert en veel concurrenten niet.

Dat komt doordat Apple -en andere grote inspiratoren- beginnen met hun 'why'; hun drijfveer. Wát ze doen is eigenlijk maar een toevalligheid.

Afgelopen week gaven wij een pitch training voor medewerkers van een grote multinational. Wij raadden ze aan om te beginnen met hun 'why'. Dat bleek moeilijk. Veel mensen weten in eerste instantie niet waarom zij doen wat ze doen. Als ze het wel weten, is het wel heel persoonlijk ineens... En ons kwetsbaar opstellen, dat willen wij mensen liever niet. Maar we praten allemaal wel graag met iemand die zich kwetsbaar durft op te stellen. En open te zijn.

Na een jaar zoeken heb ik mijn eigen drijfveer ontdekt. Achteraf te simpel voor woorden. Inmiddels durf ik hem ook uit te spreken: Ik geef om mensen. En hoe simpel dit ook klinkt, deze paar woorden maken verschil, aan het begin van een pitch. Wat is uw 'why'?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten